
 

 

 

Russia and Eurasia Programme: REP PP 09/01 

 
Media Manipulation 
and Political Control in 
Russia 

Maria Lipman 

Carnegie Moscow Center 

January 2009 

 
Chatham House is independent and owes no allegiance  to government 
or to any political body. It does not hold opinions  of its own; the views 
expressed in this text are the responsibility of th e author. This 
document is issued on the understanding that if any  extract is used, the 
author and Chatham House should be credited, prefer ably with the date 
of publication. 

 



www.chathamhouse.org.uk 

SUMMARY POINTS 

 

• In the early post-communist years Russia had competitive 

politics.  Diverse and lively media encouraged and were an 

integral part of this pluralistic environment.   

• By the late 1990s Russia was ready for a return of a more 

traditional political pattern: the dominance of the state over a 

weak and fragmented society, and an uncontested supreme ruler. 

Vladimir Putin fitted that pattern.  

• The state relies on national television channels as an invaluable 

political resource. National TV effectively shapes public opinion 

by boosting, playing down or ignoring any figure or event.  

• Russia has a number of smaller-audience media guided by 

professional skills and standards. But the existing free media 

remain irrelevant when the political process is tightly controlled.  

• Since journalists operate by the grace of the government, self-

censorship has become ubiquitous, though the degree of self-

restriction may vary significantly.  

• The current economic crisis creates the chance for a reverse 

swing: a rise of societal activism and political pluralism. This 

would enable the media to regain a political relevance and 

reassume the role of serving the public interest. But the chance of 

a further crackdown should not be underestimated   

 

 

 

 

 

 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 3 

Introduction  

In today’s Russia the function of the media is strongly curtailed: it does not 

promote political competition or hold the government to account on the 

people’s behalf. Instead the media are reduced to being a political tool of the 

state or marginalized to a point of making no difference in policy-making. This 

deficiency is caused by the lack of an enabling environment. Political 

pluralism, the separation of powers and the rule of law are missing; the 

government pays little respect to rights and freedoms; and the public shows 

low demand for political participation or civil liberties, media liberty in 

particular. In the 21st century Russia has resumed its traditional pattern: the 

overwhelming dominance of the state over the public and an aversion to 

Western liberalism.  

The collapse of communism, the European choice and the 
Russian historical tradition  

‘The Berlin wall was breached in a single day, but many years will go by 

before East Europeans are accepted as citizens of the new Europe’,1 

American journalist Michael Dobbs wrote in the mid-1990s. Two decades 

after the fall of the Wall, East Germany has long rejected its imposed 

statehood and become part of a Germany that is once again a major 

European nation. Several East European countries have joined NATO and 

the European Union. For many which have not, it is a matter of time. Even if 

Dobbs was right and they do not yet fully qualify as Europeans in the eyes of 

their western neighbours, their political attachment to Europe is beyond 

doubt. Some even chose to drop their East European status in favour of a 

higher, Central European one. Every country of Eastern Europe that had 

been held by force on the wrong side of the Cold War divide made strenuous 

efforts to overcome this legacy, reconnect with its pre-war European national 

statehood – or invent a new one. For these countries, their European identity 

is beyond doubt. For Russia it remains an existential dilemma.  

Throughout Russia’s history its rulers repeatedly undertook Westernizing 

reforms, seeking to catch up with the military and technological advances in 

Europe. But in the political sphere Westernization was not allowed: the rulers 

were anxious that the nature of the regime stay unchanged and their absolute 

                                                      

1 Dobbs, Michael (1997), Down With Big Brother: the Fall of the Soviet Empire (New York: Alfred 
A Knopf), p. XVII. 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 4 

power unchallenged. Because of this anxiety, Westernizing modernization 

swings were usually followed by conservative, anti-Western ones.   

As a result, the political reforms – the emergence of constitutions and 

parliaments, the codification of rights and freedoms – that had gradually 

emancipated European society and turned subjects into citizens did not take 

place in Russia until the early 20th century, only to be soon swept away by 

the Bolshevik revolution and the following decades of mass terror.  

Under monarchs and communist rulers alike, the oppressive Russian state 

held sway over a powerless people. Russian society never came to think of 

itself as a force that could make a difference; it never developed the skills of, 

or desire for social organization. Life in constant fear and submission nurtured 

a different mindset and characteristics: low expectations, distrust, apathy and 

adaptation to the adverse environment shaped by the will and whims of 

government authorities. Instead of forming social groups that pursued 

common interests, the Russian people remained highly atomized, each 

person standing alone vis-à-vis the state, supported only by family and close 

friends.  

The rise and fall of democratization: disillusionme nt with Western 
models 

Mikhail Gorbachev’s perestroika eased the grip of communist rule, allowing a 

degree of free expression, travel and assembly, and generating political 

pluralism. This reform was unprecedented because it was, above all, about 

ideas and values; but just like the earlier Westernizing reforms, it was initiated 

from above.  Gorbachev opted for it out of sheer necessity: the communist 

system had exhausted its potential, and the USSR was facing imminent 

economic collapse. The Russian people, except for tiny dissident groups that 

had been fully defeated by the time of perestroika, did not fight for freedoms 

or even ask for them. For the most part they eagerly accepted the gift of 

freedom when it came, but it was not their own achievement.  

Boris Yeltsin went much further in political reform, introducing Western 

democratic institutions and principles, which were codified in the new 

constitution adopted in 1993. For a brief period the Russian people acted as a 

social force: they came together to assume responsibility for their own 

country, eagerly committing themselves to take Russia forward in the way 

they saw as right. A broadly accepted idea at that time was that Russia 

should become a ‘normal country’; a broadly shared desire was to embrace 

the Western values of liberalism and democracy. If only we accept these 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 5 

values, the belief went, we will become better off and our living standards will 

become ‘like in the West’.   

There was little concept of just how formidable the task of building democratic 

institutions would be. Unlike Eastern and Central European countries that 

claimed (or imagined) that they had a liberal past, Russia had little but 

centuries of tyranny behind it. While those countries could blame the 

Russian/Soviet occupier for the horrors of communism as well as post-

communist hardships, the Russian people had nobody but themselves to 

blame, and self-condemnation is hardly a constructive way towards nation-

building.  

The end of communism was followed by the collapse of a familiar 

environment, economic troubles, confusion and insecurity, as well as a 

bruising political struggle and capitalism run wild. The Russian people felt 

disillusioned and deceived, and resented their own naïvety. Now the common 

perception was: we shouldn’t have been gullible and trusted the Western 

models, for they only made our lives worse instead of better. The Russian 

people condemned the West and the Westernizers at home for the wrong 

path Russia had taken. They did not realize that success in the chosen path 

requires people’s active and steady participation. They opted out of shaping 

their country’s future, and slipped back into their habitual apathy and 

atomization.  

Contrary to commonly shared expectations both inside and outside Russia, 

the collapse of Soviet communism did not become an irrevocable turn to the 

West and Europe. Instead it turned out to be yet another temporary westward 

swing in a perennial oscillation between a drive for Westernization and a 

resistance to change.  

By the late 1990s Russia had made a decisive shift towards a market 

economy, but politically and socially it was ready for a return to the traditional 

political pattern: the dominance of the state and an uncontested supreme 

ruler concentrating power in his hands. When Vladimir Putin emerged as the 

new leader in 2000, he fitted this pattern.  

Putin came with a resentful vision, shared by the majority of his nation, that 

the post-communist years were a period of weakness and humiliation for 

Russia that the West repeatedly took advantage of. He undertook to 

persuade the West to see Russia as a power to be reckoned with, but these 

attempts proved unsuccessful: from the war in Iraq to continued NATO 

expansion, Western foreign policy decisions were taken without regard to 

Russia’s objections. Moreover, the West continuously criticized Russia for its 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 6 

undemocratic politics and encroachment on rights and freedoms. Seeing the 

West show more lenience towards other post-communist countries, Putin 

regarded the Western focus on democracy and human rights as nothing more 

than a pretext to harm Russia and hamper its economic and geopolitical self-

reassertion. His resentment, expressed in frequent ribald and sarcastic verbal 

barbs against western and Russian critics, resonated quite strongly with 

public sentiment, and as the Kremlin rhetoric grew increasingly anti-Western it 

was eagerly accepted by the people.  

Meanwhile the oil price continued to rise, the economy was growing rapidly 

and so were incomes and purchasing power. Soon Moscow was reasserting 

itself on the world scene. Russia, a common line went, ‘was rising from its 

knees’ – this impressive rebound was achieved without listening to the 

teaching and preaching of the West. The West was no longer as attractive as 

during the previous decade. In a national poll conducted by the Levada 

Center in January 2008, 39 per cent of respondents said they would like 

Russia to evolve as a nation ‘with a special political order and a special path’, 

and 32 per cent had a vision of Russia as ‘a nation similar to Western 

countries, with a democratic order and a market economy’. Ten years earlier 

these numbers were 18 and 47 per cent respectively.2 This belief in Russia’s 

special path is hard to express except in negative terms – as a reluctance to 

emulate Western models of development.  

Early post-communist media: emulating the Western m odels  

In 1990, shortly before the collapse of the USSR, when the West was still 

broadly regarded as a role model, a Russian journalist, Vitaly Tretyakov, 

launched a media project unheard of in the Soviet Union: an independent 

newspaper. He called it just that, The Independent Newspaper (Nezavisimaya 

Gazeta), and described his ambition as creating ‘the first Western-style, 

respectable, objective paper of the Soviet era’.3 He brought together a team 

of young people, many of them with very little, if any, journalistic experience. 

In their eyes this was an advantage: the new team was determined to break 

away from the Soviet legacy in which the media were nothing but instruments 

of the communist rulers, their mission reduced to state propaganda.  

Young Russian journalists were teaching themselves the art of fast, 

trustworthy and objective reporting, but most of all they professed defiance of 

                                                      

2 http://www.levada.ru/press/2008012903.html. 

3 Remnick, David (1993), Lenin’s Tomb (New York: Random House), p. 380. 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 7 

state authority. One of their early professional feats was to get hold of a copy 

of a new, more liberal Communist Party programme drafted in high secrecy 

by Mikhail Gorbachev’s aides. The authors of the programme were furious, 

but there was nothing they could do: their secret charter was divulged and 

broadly circulated by the audacious Nezavisimaya reporters.  

Russia’s first independent broadcasters also avidly emulated the best 

Western models. The best and the brightest of the first generation of Russia’s 

post-Communist media professionals were inspired by a vision of Russia as a 

liberal democracy in which the media serve the public interest. If at times they 

deviated from this lofty ideal and were driven by political bias or served the 

interests of their owners, they were anything but obedient servants of the 

state.  

The most influential among Russia’s new media was NTV, the first privately 

owned television channel, launched in 1994 following approval by Yeltsin’s 

presidential decree. In the words of Russian television sociologist Vsevolod 

Vilchek, NTV news reproduced ‘a certain image of the country and the way it 

should be, perhaps sometime in the future. The image is of a richer, freer, 

more colourful, European Russia […] NTV provides a picture of the world that 

keeps the viewer within the framework of democratic ideas’.4  

Vilchek described NTV journalists as ‘ironic and irreverent … like people from 

a new and different world … disconnected from the entire Soviet experience 

and culture’.5 Indeed, the new Russian journalists were vehicles of Western 

liberal values and political modernization. The problem, however, was that the 

Russian polity would not modernize or Westernize. The old state had 

collapsed, but the new one was weak and inefficient. The transition from 

communism proved to be difficult and messy. The promise of democracy 

created during the presidency of Boris Yeltsin had, by the end of his tenure, 

mostly faded away.  

Putin’s paternalism and the media   

As soon as Putin ascended to presidential power, he moved to re-consolidate 

the authority of the state, which had been shaken during the years of Yeltsin’s 

attempt at democratization. The new president capitalized on the public 

resentment of the hardship, social unfairness and general insecurity 

                                                      

4 Remnick, David (1997), Resurrection: the Struggle for a New Russia (New York: Random 
House), p. 245. 

5 Ibid. 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 8 

associated with Yeltsin’s presidency; he projected a sense of yearned-for 

stability, while at the same time radically emasculating all the newly 

introduced institutions except for the presidency. Putin rightly judged that the 

people would not stand up for new institutions which they had not come to 

value, and in a matter of a few years the legally defined democratic 

architecture was reduced to a mere façade. Unwanted political parties were 

gradually marginalized; legislation was amended in order to reduce the 

authority of regional governors.  As a result of these and other steps and with 

the help of massive wealth commandeered by the state, the parliament was 

turned into a rubber-stamp that readily enacted any bill the Kremlin needed. 

In particular, changes in electoral legislation made it possible to bar from the 

political scene any unwelcome figure or force and to manipulate the election 

process in order to ensure desired results. Court rulings in politically sensitive 

cases were routinely bent on the orders of the executive branch.  

While the attempt to introduce Western political institutions undertaken after 

the breakup of the Soviet Union in 1991 failed entirely, other things Western, 

such as mass culture and consumer standards, have been readily adopted. 

Elements of a market economy were successfully adjusted to Russia’s 

specific business environment based on informal arrangements rather than 

the rule of law. As for the media, its industrial rise was fairly impressive: fast-

expanding media holdings drawing on state-of-the-art Western business 

models merged broadcasting companies with film production and movie 

theatre chains, book publishing, printing plants, web resources and 

telecommunications. Highly skilled television professionals artfully adapted 

the most popular Western entertainment formats for the Russian audience. 

But the rise of the media industry was accompanied by a dramatic decline of 

the media as an autonomous public institution.  

In Putin’s Russia, the media which provide coverage of political and public 

affairs may be roughly divided into two categories. The first is the largest 

mass-audience media, especially national TV channels, which reach almost 

100 per cent of Russian households. The three major national channels are 

used as tools of state propaganda in a way that is increasingly reminiscent of 

the Soviet days. The second category includes a variety of smaller-audience 

outlets – print, radio, websites and smaller TV stations. This category is of 

less interest for the ruling elite as a political resource, but all the Russian 

media operate on the understanding that loyalty to the state is the order of the 

day. A few ignore this understanding and exercise a degree of editorial 

independence. Even fewer are openly defiant. In Moscow media circles 

‘irreverent and ironic’ journalists are not uncommon, and some even dare 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 9 

investigate abuses of state authority, but in the controlled political 

environment the existing elements of free media are essentially irrelevant for 

policy-making.  

National television as an element of controlled pol itics   

Putin was not the first Russian leader to use television for political purposes. 

Television was instrumental in Yeltsin’s 1996 election victory over a popular 

communist challenger, Gennady Zyuganov; it played an equally crucial role 

four years later, when the incumbent elites put up Putin himself as a status 

quo candidate against their political rivals.  

There is a major difference, however, between the political landscape under 

Yeltsin and under Putin. Under the former, the political environment was 

fiercely competitive. The Russian media, too, offered a diverse and lively 

picture. The tycoons who owned or controlled the mass-audience 

broadcasting media had different, often conflicting interests, and this 

produced a pluralistic media environment.  

Just as he undertook to eliminate political competition, Putin, very early in his 

presidency, also moved to get rid of pluralism on television. Both projects 

proved to be equally – and highly – effective. In cleansing the political scene 

of any challengers to the supreme ruler, the Kremlin mostly refrained from 

repressive actions, drawing instead on subtle, manipulative methods. The 

same applied to the media realm. The Kremlin would not shut down the 

outlets or harass journalists. Instead it attacked media tycoons, who were an 

easier target for at least two reasons. First, private property rights in general 

were questionable because of the fast and largely uncharted redistribution 

of Soviet state property to the new market owners. Besides, all big fortunes in 

post-communist Russia were, at least in part, the product of special relations 

with the ruling powers, which made big business dependent on the 

benevolence of the government authorities. Second, the new wealthy were 

broadly regarded as ‘fat cats’ enriching themselves at people’s expense, so 

the public was only too happy to see a tycoon in trouble. The campaign 

against NTV and its owner Vladimir Gusinsky, Russia’s first and biggest 

media mogul, was disguised as commercial litigation. The eventual takeover 

of his media company by the state-controlled gas monopoly Gazprom was 

portrayed as a legal resolution of a business dispute. In a poll taken by the 

Public Opinion Foundation at the time of the takeover (April 2001), a  plurality  

(24 per cent) accepted this interpretation, while only a small minority (about 4 

per cent) regarded the takeover of a private national channel by a 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 10 

government surrogate as encroachment by the authorities on the freedom of 

the press.6  

Of the three major national TV channels, only one was controlled by the 

government at the outset of Putin’s presidency. Three years later all three 

were under the tight control of the state. Soon after, the government 

constraints were further tightened: live political talk shows were closed; 

political satire shows disappeared; several popular hosts were barred from 

television.   

After his re-election as president in 2004, Putin stood unchallenged, with no 

political competition, virtually no checks or balances, and few concerns about 

accountability.  

The national television channels are an indispensable element of this political 

order. They can effectively shape public opinion by boosting, playing down or 

ignoring any figure or event. They are perfect for manipulating the election 

process. When Putin declared Dmitry Medvedev his desired successor for the 

presidency, all three major national channels instantly turned Medvedev into 

their chief newsmaker and gave him blanket coverage. Soon afterwards he 

won the presidential election with 70 per cent of the vote. Throughout his own 

presidency Putin was assured of ample – and invariably positive – television 

coverage; it did not matter whether what he did was newsworthy. After 

transferring his formal authority to Medvedev in May 2008, Putin, in his new 

capacity as prime minister, remained the most powerful person in the country. 

Since the Putin-Medvedev tandem took shape, the two men have shared the 

privilege of dominating the TV news.  

At various times national television has effectively shaped anti-Ukrainian, anti-

Georgian, anti-Estonian and anti-American sentiments; all channels spoke 

with one voice as they vilified Mikhail Khodorkovsky, Russia’s richest man-

turned-political-prisoner, or Georgian President Mikhail Saakashvili, or 

portrayed foreign-funded NGOs as spies.   

It is not that the Russian people are unaware of the manipulative nature of 

Russian politics, and national television in particular. The cynicism and 

double-think that shaped the public attitude in Brezhnev’s USSR remain 

ubiquitous today. The Russian sociologist Yuri Levada, an insightful scholar 

of the Soviet and Russian mindset, called ‘naïve’ the idea ‘about the trickery 

                                                      

6 http://bd.fom.ru/report/map/projects/finfo/finfo2001/158_10060/of011403. 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 11 

of the public by the all-knowing and utterly cynical party political authorities’.7 

He referred to the Soviet man as ‘homo praevaricatus’, who ‘not only tolerates 

deception, but is willing to be deceived, and, what is more, constantly requires 

self-deception for the sake of his own self-preservation’.8 Following this 

pattern, Russians today stay reconciled to the Kremlin’s policies; acceptance 

was made even easier by the fact that Putin’s regime generously 

compensated them for compliance. The oil blessing enabled Putin to deliver 

to the Russian people better than any previous government. Moreover, 

people are grateful to Putin for reasserting Russia’s interests on the world 

stage. Another reason why television propaganda worked so well is that 

television managers cleverly reinforced some of the perceptions that were 

part of the Russian public mindset anyway, such as post-imperial frustration 

and a deep distrust of the West and its Russian ‘agents’.  

Political TV broadcasting is managed by the joint effort of one or two Kremlin 

aides, including the head of the Kremlin press service and the directors of the 

three major TV channels. This is a cooperative and creative partnership — no 

coercion is involved. Jointly they shape the news agenda in weekly Friday 

meetings inside the Kremlin; then, during the week, the TV managers stay in 

touch with the Kremlin and fine-tune the coverage by phone. This system was 

honed during Putin’s presidency and remained operative when he handed 

over the presidential office (as well as the head of the press service) to 

Medvedev.  

While national TV channels do not compete in news coverage – the news is 

fairly bland and hardly differs from channel to channel – there is stiff 

competition for audiences and advertising income. Channels try to lure 

viewers with all kinds of highly professional entertainment. As a result viewers 

stay on the same channels for news, while the advertisers, attracted by large 

audiences, are keen to commit their budgets to state-controlled TV. In 

exchange for fulfilling this critically important political mission for the state, the 

top TV managers are rewarded with high incomes and lucrative business 

opportunities.   

The national channels are mostly aimed at those Russians who constitute the 

reliable electoral base of Putin’s regime: the more provincial, the elderly, the 

less educated. More progressive, entrepreneurial and successful Russians 

may be put off by the stilted, propaganda quality of the national TV news, but 

                                                      

7 Levada, Yury, ‘Homo Praevaricatus: Russian Doublethink’, in Brown, Archie (ed.) (2001) 
Contemporary Russian Politics, a Reader (Oxford: Oxford University Press), pp. 312-22, p. 314. 

8 Ibid.  



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 12 

unlike in the Soviet past, they have recourse to a variety of other sources of 

information.  

The marginalized press  

The management of TV news described above may be an illustration of the 

egregious government encroachment on media freedom, but it also 

demonstrates that the Kremlin does not seek to stifle every voice. The TV 

‘manual management’ scheme was thoroughly reported in the summer of 

2008 by Russian Newsweek, a smaller-audience outlet guided by 

professional skills and standards rather than loyalty to the government 

authorities.9 Putin and Medvedev are not regarded as indispensable 

newsmakers by these outlets. Instead, they provide ample coverage of 

the developments that national TV ignores or plays down. The picture of 

Russia which emerges from such reportage, analysis and opinion is entirely 

different from the image offered by national TV channels. But their capacity to 

shape public opinion is drastically limited compared to that of the national 

channels.  

The Kremlin has good reason to tolerate these outlets: not only are they a 

safety valve for more critically minded Russians, they are also good for show. 

Putin has repeatedly responded to foreign criticism of state encroachment on 

media freedom by emphasizing that Russia has so many media outlets that 

the government cannot possibly control all of them. This may be true, but the 

limited number of independent media outlets is irrelevant as long as political 

authority is monopolized by the leadership and the public remains fragmented 

and apathetic. The experience of countries such as Yugoslavia under 

Slobodan Milosevic or Ukraine under Leonid Kuchma demonstrates that even 

a very limited number of defiant media can make a difference and effectively 

promote political competition, if the people are driven and organized. But in 

Russia even the advanced and educated audiences of alternative news 

sources accept the tacit pact with the government which keeps them sidelined 

from participation in national affairs.  

The government makes sure that the remaining independent media are kept 

marginal and present no challenge. First and foremost, these outlets are 

completely separated from the national TV channels. There is no such format 

as ‘Meet the Press’, in which print or web journalists would address and 

perhaps influence a broader national audience. Moreover, access to 

                                                      

9 Fishman, Mikhail and Gaaze, Konstantin (2008), Russian Newsweek, 4 August. 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 13 

information is tightly restricted. Public briefings with top policy-makers do not 

exist. Throughout his presidency Putin never faced a single unfriendly 

question from a Russian reporter. Those who would raise unwelcome 

questions do not have the access; those who have the access are not 

inquisitive.  

State leverage over those who choose to pursue independent editorial lines is 

virtually unlimited. Changing the ownership of media outlets, which proved so 

effective in the NTV takeover, has been repeatedly arranged since then, so 

that today nearly all Russian media covering political and public affairs are in 

loyal hands. And a loyal owner can be relied on to rein in his employees – if 

the Kremlin deems it necessary. Control over the legislature makes it possible 

to pass any law or amendment that would impose new constraints on the 

media. Such amendments commonly contain broad, vague wording which 

facilitates selective enforcement. Even if there are relatively few such cases, 

the authorities have the capacity to restrain, suspend or even shut down 

media outlets under a variety of pretexts, such as the use of illegal software 

or the alleged use of ‘extremist’ language. Levers of control also include 

government licensing of broadcasters and the ownership of printing plants 

(most are owned by national or local government).  

At the discretion of the state 

Since journalists operate by the grace of the government, self-censorship has 

become ubiquitous, though the degree of self-restriction may vary 

significantly. Reporters working for the prominent Moscow publications feel 

more secure because the overwhelming majority of their critically minded  

readership are concentrated in the capital, so they may count on some, if 

limited, public support. Also, the central government is still somewhat 

sensitive to negative publicity.  

Regional governments are less squeamish or subtle. Local authorities 

frequently settle scores, in a heavy-handed way, with local media outlets and 

individual reporters who expose their unsavoury practices. Harassment and 

prosecution of journalists as well as closure of publications are not 

uncommon in the Russian provinces, though the situation varies significantly 

from region to region. For example, the Komi republic was ranked as 

‘relatively unfree’ by the Russian veteran media rights organization Glasnost 

Defence Foundation.10 In 2008, a blogger was prosecuted in this region for 

                                                      

10 http://www.gdf.ru/content/2008/05/23052007_2.shtml. 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 14 

posting unflattering remarks about local police. ‘Non-free’ (according to the 

same rating) Ingushetia has a horrendous record of harassment and murder 

of journalists, as well as unlawful closure of publications. In late 2007, 

members of a REN TV crew who came from Moscow to cover the public 

unrest in Ingushetia were abducted and beaten; so far nobody has been held 

to account for this unlawful use of force. In 2008, Ingushetia became the 

scene of a most brazen assassination of a journalist: the owner of an 

opposition website, www.ingushetia.ru, was shot dead shortly after he had 

been arrested and taken away in a police car.11 

But even in Moscow journalists may get into trouble with the government for 

political misconduct. In the summer of 2008, Ekho Moskvy, a popular radio 

station with a daily audience of 800–900,000, provoked Putin’s personal 

anger: the prime minister decided that the station’s coverage of the war in 

Georgia was insufficiently patriotic. At a private meeting with the country’s 

most prominent editors Putin dressed down the Ekho editor, Aleksey 

Venediktov, then graciously allowed the station to go on operating. He 

remarked, however, that Venediktov would be held personally responsible for 

everything broadcast on his airwaves. In a stark example of self-censorship, 

despite the presence of a big group of senior journalists at the meeting, no 

Russian outlet covered this episode until it was reported by foreign 

publications (The New Yorker and The Washington Post reported it in 

September).12  The government was less kind to Natalia Morar, a young 

reporter for the Moscow weekly The New Times (Novoye Vremya). She had 

written a series of articles in 2007 in which she alleged that high-ranking 

government officials siphoned huge sums of money abroad via certain 

Moscow banks. The government found a subtle way to get rid of Morar (a 

Moldovan citizen), without it looking like a punishment for her reporting, by 

taking advantage of the fact that she is not a Russian national. In late 2007, 

as she was returning from a foreign business trip, she was stopped at the 

border and denied entry. She has been barred from entering Russia ever 

since.  

Russia has an abominable record of physical assaults and assassinations of 

journalists. While there is no evidence that killers act on direct orders from the 

Kremlin, there is no doubt either that journalists such as Anna Politkovskaya 

                                                      

11 http://www.gazeta.ru/news/lastnews/2008/08/31/n_1264784.shtml. The case is currently 
under investigation – see: http://www.gazeta.ru/politics/2008/11/18_a_2887188.shtml. 

12 Remnick, David (2008), ‘Echo in the Dark’, New Yorker, 22 September; Pan, Philip P. (2008), 
‘In Wake of Georgian War, Russian Media Feel Heat’, Washington Post, 15 September. 

 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 15 

or Yury Shchekochikhin (both worked for Novaya Gazeta) – to mention just 

two cases out of too many – were slain because their disclosures harmed 

‘sensitive’ interests. Contract killings in Russia are not limited to journalists. 

Conflicts, whether in politics, business or banking, are routinely resolved by 

contract murders. In the latest outrageous incident, Stanislav Markelov, a 

prominent human rights lawyer, and Anastasia Baburova, a young 

reporter who freelanced for Novaya Gazeta, were murdered in broad daylight 

on 19 January 2009 as they walked out of a press conference in downtown 

Moscow. The Russian government must bear responsibility for the lawless 

environment in which human life is cheap and murder contractors act with 

impunity. The profoundly compromised justice system is, in large part, the 

result of the manipulation of court rulings by the executive branch and bribery 

in the Russian courts.   

Conclusion  

The political system Putin has built rests on two pillars: the ‘resource blessing’ 

and traditional societal weakness. In late 2008, the former was seriously 

shaken: as the global economic crisis reduced the price of oil to less than 

one-third of its previous level, Putin’s carefully constructed system was 

suddenly tested by circumstances beyond his control. The robust growth and 

budget surplus of the past few years are over, and there is little doubt among 

economists that 2009 will be a year of recession and budget deficit. 

Production is down, the rouble is losing value, unemployment is up, and there 

is a rapidly rising sense of insecurity among the people. Meanwhile, economic 

crisis policies are made by a closed circle of top officials in the habitual, non-

transparent way, raising suspicions of inefficient and corrupt distribution of 

government funds.  

The mass-audience channels are playing down the gravity of the crisis; their 

coverage is, as usual, focused on Russia’s leaders, who are shown firmly in 

charge and taking good care of the people. So as not to arouse unwelcome 

public reaction, the mass protests that took place in the Russian Far East in 

December 2008 simply went unreported. But the government may be facing a 

serious dilemma: if the gap between life on the screen and hard everyday 

realities gets too broad, television may no longer prove an efficient tool in 

maintaining social and political stability. On the other hand, easing the 

government’s grip on coverage runs counter to the very nature of the current 

regime. The more independent media outlets are comprehensively reporting 

economic and social developments, and the picture they paint is increasingly 

disquieting. Hence another dilemma: the logic of Putin‘s rule may push for still 



REP PP 09/01: Media Manipulation and Political Control in Russia 

www.chathamhouse.org.uk 16 

tighter controls of the defiant media, but at a time of economic troubles such a 

move may backfire by fostering discontent.  

If the crisis hits Putin’s rock-solid approval rating (according to the Levada 

Center’s survey conducted in January 2009, it was still over 80 per cent, 

despite the growing concerns related to the crisis)13 it may also shake the 

hitherto solid loyalty of the elites. Loyalty to the government paid off when the 

economy was booming, but recession may impel the elites to take the 

initiative and push for political change. According to The New Times, ‘small 

and medium-sized businesses may finally understand that liberalization of the 

regime is their only chance to survive’.14 Business and other elites remain 

timid, but if they realize the urgency of the current economic crisis, they may 

press for such liberalization. This might then undermine the other pillar of the 

regime: paternalistic governance and the overwhelming dominance of the 

state over the society.  

For the first time since Putin became president and moved to reconsolidate 

the state, there is a chance of a reverse swing: a rise of societal activity and 

political pluralism. This would enable the media to regain political relevance 

and reassume the role of serving the public interest. But a darker scenario is 

far from ruled out: in seeking to pre-empt or suppress public protests and 

political turmoil, the government may opt for a further crackdown and 

isolationist, anti-Western policies.     

 

Maria Lipman is the editor of Pro et Contra and Co-Chair of the Carnegie 

Moscow Center Program Civil Society and the Regions. 

 

Chatham House would like to thank the Centre for Freedom of the Media (CFOM) for 

its invaluable assistance with this publication. CFOM is the UK’s first specialized 

centre for the research and understanding of media freedom, independence and 

standards as important factors in global politics and international relations. 

This paper was commissioned to mark the launch of CFOM at a Chatham House-

CFOM meeting, held on 3 February 2009: ‘Twenty Years after the Fall of the Berlin 

Wall: What Became of Press and Political Freedoms’. 

                                                      

13 http://www.levada.ru/press/2009012202.html 

14 Albats, Yevgenia (2009), New Times, 19 January. 


